2011-05-16

om politik



Igår var det omval i Västra Götalandsregionen. 43% av alla röstberättigade släpade sig iväg till valurnorna.

43%! 

Jag har hört flera argument till att inte gå och rösta i detta val, men tycker inte att något av dem håller. Tycker de 57% som inte gjorde sin röst hörd att frågor som sjukvården är oviktiga?

Jag vet inte. Val och omröstningar får mig alltid att fundera en massa. Över demokratin. Över valretoriken. Över samhällsklimatet. Och över vad folk väljer, och vad som får dem att välja det som de väljer.

Ibland är det svårt att inte bli för mycket som Platon. Och om människor faktiskt tog sig tid och satte sig in åtminstone litegrann i ideologi och sakfrågor, så skulle man nog också ha mindre anledning att känna sig som honom. Demokratin bygger på att människor gör ett (mer eller mindre) informerat val. Och då menar jag inte att rösta efter vem som har snyggast mustasch.

Jag vet att problemen är många. Alla har inte samma förutsättningar att sätta sig in i politiken. Tid, exempelvis, är en viktig faktor. Och tid är pengar. Sen är det ju inte alltid lätt heller att hugga sig igenom den snårskog av slogans och katshiga one-liners och komma fram till den verkliga politiska agendan. Och även om människor kommer dit, så kanske de helt enkelt tycker fel.

Oj. Där kom visst Platon fram igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar