2011-05-14

kryddor & krasse


Nu ska jag visa en grej! Eller nej, två:

1. Krassen

En sån där grej som jag tänkt länge att jag vill göra men som aldrig blir av. Men nu har det alltså hänt (stoppa pressarna!). Trågen är jättepraktiska och jag tror man kan hitta dem på blomsteraffärer typ Plantagen. Det är viktigt att tänka på att man måste fylla upp dem med vatten så att fröna hela tiden är fuktiga - vi provade först med att bara vattna dem då och då och då hände inte ett jota. Men göra man rätt så säger det bara poff!

Det är så fascinerade hur ett litet skott kan smaka så mycket, och så gott, som krasse. På ett knäckebröd med extrasaltat bregott. Mmmm.

2. Kryddhyllan



 Min fantastiska kryddhylla har jag fått av farmor och farfar. När de flyttade till radhus härom året för att huset på landet blev lite mycket att ta hand om så fick jag ta över den. Egentligen fyller den ingen praktisk funktion i vårt kök men jag tycker den är så fin. Och facket för "frukt" är så lustigt. Kan man få plats med ett äpple däri, månntro? Sen kom jag på att det måste vara menat för torkad frukt. Men man kan ju inte veta, och frukten var väl mindre på 50-talet, tänker jag.

3 kommentarer: