2011-11-07

I himlen



Tack vare att min mor sprider mitt porslinsknarkande vitt och brett så har jag fått överta några fantastiska skatter från hennes arbetskamrats mamma.

Och vilka saker sen. Jag är helt mållös. För det första fatet ovan, som redan blivit fruktfat. Jag tror det är designat av Stig Lindberg, såväl som det här underbara fågelfatet. Aaah! 



Jag har försökt googla på det här fatet för att se om det verkligen är Stickan som gjort det, men utan resultat. Om någon skulle råka veta något om detta så dela gärna med er! Stämpeln ovan sitter under, och jag tolkar den som "Stig Lindberg för Rörstrand" typ. Jag ska försöka hitta någon upphängningsanordning och sätta upp det på väggen.

Vidare till nästa dyrgrip, en skål från serien Picknick av Marianne Westman. Bredvid står en något mindre känd kusin från serien Taffel, jättefin i all sin enkelhet tycker jag.



 Näst på tur står ett avlångt fat i glaserad keramik med ett jättefint bladmönster. Det finns ingen stämpel så jag har ingen aning om vem som gjort det, men jag älskar det.



Glas blev det också; sex stycken med blommor och blad-slipning.


En hög vas
(får nog börja köpa snittblommor lite oftare så jag får använda alla fina vaser jag börjar samla på mig...)


Och två små klassiska gjutjärnsformar från Husqvarna.


Jag fick förutom allt detta en liten lampfot i keramik, men den behöver en lampskärm innan den kommer till sin rätt på bild.

Herregud säger jag bara. Det inte klokt detta. Tack Lena!

2 kommentarer:

  1. Vilken dröm! Jag gillar faktiskt det blå avlånga fatet bäst!

    SvaraRadera
  2. Åh så många fina grejer du fått !
    Mitt retrointresse är också ganska känt men det är sällan jag fått överta saker.Kanske tur på ett sätt då här redan är mer än vad jag behöver.
    Favoriten är det blå avlånga fatet även för min del.

    SvaraRadera