2011-04-06

en dansk pärla


Är man knäpp om man blir glad av en plastbunke?

I så fall är jag knäpp. För varenda gång jag tar fram någon av mina rosti-bunkar så skiner jag upp lite inombords. Särskilt av den orangea och den gula. Mest tror jag det är färgen - den är så stark och lysande på något vis. Men som bruksföremål i köket så är Margarethe-skålen en av mina favoriter och det går knappt en dag utan att någon av dem åker fram - till pannkakssmeten, till chipsen, till salladen eller till nötterna. Och argumentet nummer ett för melaminets förträfflighet - okrossbarheten - håller fortfarande. De visste vad de gjorde på designfirman Bernadotte & Björn, när de tog fram skålen på 50-talet, och gjorde enligt mig helt rätt i att döpa den efter en prinsessa.


"Bruksföremål av plast" av Thomas Lindblad är boken för alla plastälskare, och jag fick den som försenad födelsedagspresent. Det är svårt att inte få samlarambitioner när man tittar i den, och det är jättekul att se var alla de saker man titt som tätt stöter på på loppisar kommer ifrån från början. Bland annat får man veta att rosti inte bara finns som bunke - det första grundarna av rosti, Rolf Fahrenholtz och Stig Jörgensen, gjorde i köksgerådsväg var en servis med koppar, tallrikar och fat. Tänk om de finns kvar någonstans därute...


Fler bilder från boken kommer inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar