2011-04-07

berså


Jag är kaffekoppsfanatiker och en av mina favoriter när det kommer till gammalt svenskt porslin är Stig Lindbergs Berså för Gustavsberg. Tänk att få dricka morgonkaffet ur en sån... synd bara att priset ofta är flera hundra för en enda kopp med fat. Jag väntar otåligt på den dag jag hittar ett par stycken till ett vettigt pris.

Hur som haver så upptäckte jag för ett tag sen att Lagerhaus, som gillar att replikera designklassiker och ibland gör det med stil, säljer en egen variant av Berså - de kallar den t.o.m. likadant. Lite fult kan man tycka, men jag tycker att deras också är jättefin, och även om den är tydligt inspirerad av originalet så är den väldigt egen och absolut inte en kopia.


Slutligen upptäckte jag häromdagen denna roliga mix av Stig Lindbergs Berså och Adam i form av en skärbräda / ett underlägg på Designtorget, designad av Julia Nielsen:


Helgalet alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar