2012-01-18

Tips från en sjukling


Det här är grejer det. När man har feber, taggtråd i halsen och huvudet fullt av snor, alltså.

Hallonsorbet. Neeej, den är slut!


Banan- och havremjölkssmoothie.

Citron (med varmt vatten och honung eller med kallt vatten och bubblor), och frukt.

Te, helst innehållandes en substantiell mängd pepparmynta.

Något mycket viktigt saknas på listan - ingefära. Ingenting går upp mot en kopp (eller fem) med ingefära, citron och lite honung i varmt vatten när man är förkyld. Men det fanns ingen i affären. Skandal!

Tänkte jag först. Sen insåg jag att ingefära knappast är en svensk råvara. Eller? Jag tror inte det. Och förmodligen var det inte alls särskilt längesen som ingefära var en exotisk matvara som bara gick att hitta i särskilda butiker. Men vi har blivit så vana vid att ha tillgång till allting, alltid. 

Så, jag som egentligen är för en matlagning som utgår mer från lokalproducerade råvaror, och säsong, borde väl inte bli upprörd över en sådan sak. Men har man haft något så saknar man när det är borta.

Och ja, jag kanske ska tillägga att jag äter mat också. Även om jag är sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar