2012-01-22

Arbetsterapi



Häromkvällen plockade jag fram mitt pärllager och gick loss medan jag spisade progg och krautrock. Ibland kan pyssel vara så otroligt meditativt och det blev det den här gången. Jag kan ha väldigt svårt att helt gå upp i saker, sådär så att man glömmer allt annat, och blir alltid väldigt glad när det händer.

 

Det här hänget är gjort av horn tror jag, eller något som liknar horn väldigt mycket. Jag köpte det i en pärlbutik i Borås för flera år sedan. Nu fick det bli ett halsband tillsammans med en massa tunga små metallpärlor som kommer från något gammalt halsband som gått sönder. Just nu är det min favorit.


Och så blev det ett långt halsband med gröna träpärlor, samt en lite större med blommor som bryter av.


Slutligen lite reparationer. Armbandet till vänster består mestadels av pärlor från ett armband jag köpte i Marocko, som envisas med att hela tiden gå sönder. För varje gång det pajar försvinner naturligtvis ett antal av pärlorna, så har fått komplettera med lite egna silverpärlor. Det till höger har stora pärlor från Panduro, och jag vill minnas att jag gjort något i den stilen tidigare som också gått sönder. Men den här gången testade jag en annan metod och bytte tråd - vanligtvis pärlar jag med fiskelina, men nu använde jag en grov vaxad tråd istället, det funkar ju när inte pärlorna är så små. Hoppas det fungerar bättre.

2 kommentarer:

  1. Åh vad fina grejer du knåpat ihop! Kan upplysa om att jag alltid använder grov vaxad tråd, om det går för pärlorna, och tycker att det oftast funkar mycket bättre än fiskelina.

    SvaraRadera
  2. ja jag kan tänka mig det, vet inte varför jag inte använt det förut. till mini-pärlor går det ju inte förstås, men annars!

    SvaraRadera