2011-02-22

ett surt och fint bröd

I höstas bestämde jag mig för att lära mig baka surdegsbröd. Och genast blir jag dömd som en viss typ av människa, får jag för mig... en sån där käck en som ska hålla på och käcka sig hela tiden. Men jag får helt enkelt ta det, och kanske är det rentav just en såndär person jag är. För jag blev helt frälst. Det blir ju såå gott! 

Nu är det ju inte så att det finns bara ett surdegsrecept utan typ 1 miljon. Jag började med ett som jag hittade på Saltå Kvarns hemsida, gjort på huvudsakligen rågmjöl, och har hållt mig till det än så länge. Idag kände jag mig dock lite vild och galen och slängde i russin och hackad mandel också. Vilket blev väldigt bra. No shit Sherlock som min klasskompis skulle ha sagt.







Man kan baka surdegsbröd med eller utan tillsatt jäst, jag tycker att lite av grejen är att man "gör allt från början" och har hittills låtit degen jäsa endast med hjälp av surdegskulturen. Det tar lite tid och kräver lite planering, men så länge man är student så är det i alla fall genomförbart. Yumyum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar