2011-09-25

Ett projekt

Jag uppfann just en ny kategori. Den heter "Veganskt", och ja, titeln talar väl ganska mycket för sig själv. Den kommer att innehålla resultatet av mina och K's ansträngningar att minska vårt utnyttjande av djur i den vardagliga matlagningen. Än så länge testar vi bara, men tanken är att vi ska ha "veganska veckor", och försöka bygga upp vår matlagning mer kring icke-animaliska råvaror, men att det fortfarande är okej att äta ost, mejeriprodukter osv på helgerna eller hemma hos andra. Det kan kanske låta löjligt att förbjuda sig själv att äta saker på veckorna som sedan plötsligt är okej på helgen, men jag tror inte på totalförbud, de är dömda att misslyckas. Och så är det ju så förbannat gott med ost.

Hittills går det väldigt bra, och det känns mer spännande att testa nya saker än vad det känns begränsande att inte äta animaliskt. Omställningen är egentligen inte jättestor, utmaningen har legat i att byta ut smörgåspålägg som smör och ost och att hitta alternativ till mejeriprodukter som mjölk och yoghurt. Men havremjölk är faktiskt jättegott, och jordnötssmör också... 

"Veganskt" kommer alltså att innehålla recept på lyckade rätter eller bakverk från vårt vegan-projekt. Alltid kan man inspirera någon!

3 kommentarer:

  1. Ang påläggsalternativ: Avocado säger jag bara, jordens bästa pålägg! Sen är jag ju en sucker för velami också som du vet. Den där hasselnöt/mandelsmeten jag köpte på Fram var ju sagolikt god. Senap är ett bra tips för att piffa upp mackan också. Och de bredbara veganostarna brukar ju vara helt ok.

    SvaraRadera
  2. JA, avocado, det löser hela påläggsproblematiken. Det kluriga kan vara att alltid ha en mogen hemma. Senapen kom jag just att tänka på också, det funkar ju också bra! Angående den där nötsmeten, var det en blandning mellan hassel och mandel? Jag var på fram och där fanns ju en hel djungel av nötsmetar, jag tog en med bara hasselnöt men den smakade alldeles för sött. Den hamnade i bullarna istället :) Vad är Velami, är det korvarna? Tack för alla tips förresten, man har ju hur mycket som helst att välja på!

    SvaraRadera
  3. Ja, hassel och mandel och kanske ytterligare någon nöt, jag ska kolla nästa gång jag är där. Ja, en del av vegankorvskivspåläggen heter velami, jag brukar kalla alla sorterna för det. Sojachoritzon är ju smaskens också, enligt mig dårå. Gamla trotjänaren Tartex är ju god med smörgåsgurka... Haha, ja, jag är en smörgåsperson!

    SvaraRadera