2011-09-26

Bullar med nötcreme och mandelmassa

I fredags testade jag att baka veganska bullar. Det är lustigt, jag skulle nog aldrig ställa mig och baka vanliga bullar, det verkar ju så jobbigt med all deg som ska rullas och kavlas och så, men nu blev det ju ett projekt av det hela och det var inte alls jobbigt faktiskt. Istället för att använda kanel, socker och smör som fyllning så smetade jag på hasselnötscreme och mandelmassa. Bullarna blev jättegoda - mycket bättre än vad jag trodde med tanke på att det varken är riktigt smör eller ägg i degen. Såhär gör man:

Deg
15-17 dl vetemjöl
5 dl sojadryck
500 g margarin
1 pkt jäst
1 dl socker
1 tsk salt
kardemumma

Fyllning
hasselnötscreme
mandelmassa

Smält margarinet och kyl det tills det blir fingervarmt (i vattenbad t.ex.). Smula i jästen och rör runt tills den löst sig. Blanda i sojadryck, socker och salt och kardemumma. Jag använde hela kardemummakärnor som jag stötte i en mortel, jag tror det ger mer smak och blir godare än om man använder malen kardemumma, men det funkar såklart också. Blanda i mjölet under omrörning men spara 1-2 dl till utbakningen. Bearbeta degen ett tag - den ska vara smidig och släppa från bunkens kanter men samtidigt inte för torr. Låt jäsa under duk i 45 minuter.

Kavla sedan ut degen på mjölad bänk. Bre på nötcremen och hyvla över mandelmassan. Rulla ihop, skär i bitar och lägg på plåtar. Låt jäsa under duk i ytterligare 30 minuter, och sätt ugnen på 225 grader. Innan bullarna åker in i ungnen ska de penslas med sojadryck och garneras med pärlsocker. Grädda i 10-15 minuter. Njut tillsammans med en kopp kaffe. Slurp!


1 kommentar: