2011-07-24

somrigt






Av någon anledning finner jag det extremt tillfredsställande att hämta min mat i skogen. Svamp, bär, nässlor, vad det än må vara som är ätbart. Det är väl den gamla jägaren/samlaren i mig som gör sig påmind. På Högsbohöjd kan man plocka hallon precis runt knuten, och jag kan konstatera att i år är ett helt okej hallon-år. Och hallon är ju så GOTT!

Paj-receptet hittade jag i en tidning, och jag lät bara för smaskigt för att inte testas:

Mördeg
4 dl vetemjöl
1 dl socker
125 g smör (rumsvarmt)
1 ägg

Mazarinfyllning
300 g mandelmassa
150 g smör
2 msk socker
2 ägg
1 äggula
frukt/bär

Sikta ner mjölet i en bunke. Tillsätt smör, socker och ägg och nyp ihop till en deg. Ställ svalt i minst en timma. Klä sedan en normalstor pajform eller flera mindre (jag gjorde en halv sats till min). Sätt ugnen på 175 grader, riv mandelmassan grovt och blanda med smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget, samt äggulan. Rör till en slät smet och häll ner i pajskalet. Tryck ner bären i smeten (jag lade i endel innan jag hällde på mazarinfyllningen också) och grädda mitt i ugnen i 35 min, eller tills kakan fått fin färg.

Receptet kommer ursprungligen från Om jag var din hemmafru av Lotta Lundgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar