2011-07-04

småkaksbak


 Idag är jag ledig och passar på att baka småkakor och lyssna på hårdrock. Det blev kokoskakor och något så spännande som Lills luftlätta småbröd. Jag undrar var alla knäppa kaknamn kommer ifrån egentligen. I detta fallet förmodligen från Lill...




 
Som vanligt när jag bakar så finns det ungefär lika många olika former och färger på kakorna som det finns kakor. Som tur är smakar alla ungefär lika gott i alla fall.

Recepten är såklart från Sju sorters kakor. Ett av dem ser man här nedan...


...och Lills luftlätta småbröd gör man såhär:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör samman 125 g matfett, 1,5 dl socker och 2 tsk vanillinsocker. Tillsätt 1 ägg och blanda sist i 4 dl potatismjöl. Trilla små kulor av degen, lägg på plåt och platta till med gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min. Klartt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar